Informacje dla sygnalistów chcących dokonać zgłoszenia zewnętrznego w Biurze Spraw Wewnętrznych Policji
Informacje dla sygnalistów chcących dokonać zgłoszenia zewnętrznego
w Biurze Spraw Wewnętrznych Policji
- DANE KONTAKTOWE UMOŻLIWIAJĄCE DOKONANIE ZGŁOSZENIA.
Zgłoszenie zewnętrzne może być dokonane ustnie, pisemnie lub za pośrednictwem wiadomości e-mail na adres dedykowanej skrzynki poczty elektronicznej:
- ustnie podczas bezpośredniego spotkania, zorganizowanego w siedzibie Komendanta Biura Spraw Wewnętrznych Policji, po uprzednim złożeniu wniosku o spotkanie w terminie 14 dni od otrzymania wniosku. Preferowaną formą wyznaczenia terminu spotkania jest skorzystanie z numeru telefonu: +48 47 721 28 22. Z przyjęcia zgłoszenia ustnego sporządza się protokół,
- pisemnie na adres: Komendant Biura Spraw Wewnętrznych Policji ul. Puławska 148/150, 02-624 Warszawa, w zamkniętej kopercie oznaczonej napisem „zgłoszenie zewnętrzne - do rąk własnych osoby upoważnionej”.
- za pośrednictwem wiadomości e-mail na adres dedykowanej skrzynki poczty elektronicznej sygnalista.bswp@policja.gov.pl
- WARUNKI OBJĘCIA SYGNALISTY OCHRONĄ.
Zgodnie z art. 6 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów
(Dz. U. poz. 928), zwanej dalej „ustawą”, sygnalista podlega ochronie określonej
w przepisach Rozdziału 2 ustawy. Sygnalista podlega ochronie od chwili dokonania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego, pod warunkiem, że miał uzasadnione podstawy sądzić,
że informacja będąca przedmiotem zgłoszenia lub ujawnienia publicznego
jest prawdziwa w momencie dokonywania zgłoszenia lub ujawnienia publicznego
i że stanowi informację o naruszeniu prawa.
Jak wynika z art. 3 ustawy zgłoszenia zewnętrzne mogą obejmować wymienione poniżej naruszenia prawa:
-
- korupcji;
- zamówień publicznych;
- usług, produktów i rynków finansowych;
- przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
- bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
- bezpieczeństwa transportu;
- ochrony środowiska;
- ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
- bezpieczeństwa żywności i pasz;
- zdrowia i dobrostanu zwierząt;
- zdrowia publicznego;
- ochrony konsumentów;
- ochrony prywatności i danych osobowych;
- bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
- interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
- rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
- konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela - występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt. 1-16.
- TRYB POSTĘPOWANIA MAJĄCY ZASTOSOWANIE W PRZYPADKU ZGŁOSZENIA ZEWNĘTRZNEGO, W TYM WYMAGANY SPOSÓB WYJAŚNIANIA INFORMACJI BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM ZGŁOSZENIA LUB PRZEDSTAWIENIA DODATKOWYCH INFORMACJI.
W Biurze Spraw Wewnętrznych Policji została wprowadzona Procedura przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych, zwana dalej „procedurą”.
W procedurze określono:
-
- komórkę organizacyjną Biura Spraw Wewnętrznych Policji, zwanego dalej „BSWP”, właściwą do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, ich wstępnej weryfikacji
oraz podejmowania działań naprawczych; - sposób przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych;
- weryfikację zgłoszeń zewnętrznych;
- podejmowanie działań następczych;
- prowadzenie rejestru zgłoszeń zewnętrznych oraz sprawozdawczość;
- komunikację z sygnalistą;
- przetwarzanie danych osobowych;
- postępowanie ze zgłoszeniami zewnętrznymi anonimowymi.
- komórkę organizacyjną Biura Spraw Wewnętrznych Policji, zwanego dalej „BSWP”, właściwą do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, ich wstępnej weryfikacji
- Komórka organizacyjna odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń
oraz podejmowanie działań następczych w imieniu organu
W procedurze przyjęto, że w BSWP wyznaczonymi do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych, ich weryfikacji oraz podejmowania działań następczych w imieniu Komendanta BSWP są upoważnieni funkcjonariusze komórki organizacyjnej BSWP właściwej do spraw kontroli.
- Tryb postępowania z informacjami o naruszeniach prawa zgłoszonymi anonimowo.
Wskazano także, że zgłoszenia zewnętrzne anonimowe nie będą rozpatrywane w ramach przyjętej w BSWP procedury.
Zgłoszenia zewnętrzne wpływają do BSWP, w sposób o którym mowa w pkt. I. Zgłoszenie ustne dokonane podczas bezpośredniego spotkania w BSWP dokumentowane jest w formie protokołu spotkania, odtwarzającego jego dokładny przebieg sporządzonego przez osobę upoważnioną do przyjmowania zgłoszeń.
- Wstępna weryfikacja zgłoszenia
Zgłoszenia zewnętrzne podlegają wstępnej weryfikacji pod względem podmiotowym
i przedmiotowym, zgodnie z art. 3 ust. 1 i art. 4 ustawy. W przypadku, gdy weryfikacja da wynik negatywny sprawę pozostawia się bez rozpoznania. W wyniku ustalenia, że zgłoszenie zewnętrzne dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie nienależącej do zakresu działania BSWP, ustala się właściwy organ publiczny do podjęcia działań następczych. W opisanej sytuacji zgłoszenie zewnętrzne przekazuje się - wyłącznie kanałem komunikacji przyjętym przez właściwy organ na potrzeby przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych - niezwłocznie, nie później niż 14 dni od dnia dokonania zgłoszenia, a w uzasadnionych przypadkach nie później niż
w terminie 30 dni, do organu publicznego właściwego do podjęcia działań następczych
oraz informuje się o tym sygnalistę. W przypadku zaistnienia pozytywnej weryfikacji przesłanek podejmuje się działania następcze.
- Potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego oraz wydanie zaświadczenia
o podleganiu ochronie.
Po wpływie do BSWP zgłoszenia zewnętrznego osoba upoważniona potwierdza
sygnaliście - w terminie 7 dni od dnia wpływu zgłoszenia zewnętrznego - przyjęcie zgłoszenia, chyba, że sygnalista wystąpił wyraźnie z odmiennym wnioskiem w tym zakresie
lub osoba procedująca dane zgłoszenie ma uzasadnione podstawy sądzić, że potwierdzenie otrzymania zgłoszenia zagroziłoby ochronie poufności tożsamości sygnalisty.
- TERMIN PRZEKAZANIA INFORMACJI ZWROTNEJ.
Komendant BSWP przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 3 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego. W uzasadnionych przypadkach, po poinformowaniu o tym sygnalisty przed upływem terminu 3 miesięcy, przekazuje sygnaliście informację zwrotną w terminie nieprzekraczającym 6 miesięcy od dnia przyjęcia zgłoszenia zewnętrznego.
Informacja zwrotna zawiera w szczególności informacje o stwierdzeniu, bądź braku stwierdzenia naruszeń prawa, planowanych lub podjętych działaniach następczych i powodach takich działań oraz ewentualnych środkach, które zostały lub zostaną zastosowane w reakcji
na stwierdzone naruszenia prawa.
- ZASADY POUFNOŚCI ORAZ ZASADY PRZETWARZANIA DANYCH OSOBOWYCH.
Procedura uniemożliwia uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem nieupoważnionym osobom i zapewnia ochronę poufności tożsamości sygnalisty, osoby której dotyczy zgłoszenie oraz osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu. Ochrona poufności, dotyczy informacji, na podstawie których można bezpośrednio lub pośrednio zidentyfikować tożsamość takich osób.
- Zasady ogólne
Po uzyskaniu zgłoszenia zewnętrznego informacji o naruszeniu prawa, dane osobowe przetwarza się zgodnie z zasadami ochrony danych osobowych, o których mowa
w art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych
i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. Urz. UE L 119 z 04.05.2016, str. 1, z późn. zm.), zwanego dalej „RODO”, w szczególności zgodnie z zasadą zgodności z prawem, rzetelności
i przejrzystości (art. 5 ust. 1 lit. a RODO) oraz zasadą minimalizacji (art. 5 ust. 1 lit. c RODO), w zakresie niezbędnym do weryfikacji zgłoszenia i podjęcia ewentualnych działań następczych.
W uzasadnionych przypadkach, do przetwarzania danych osobowych, wskazanych
w zgłoszeniu zewnętrznym informacji o naruszeniu prawa, zastosowanie mają zasady ochrony danych osobowych, wskazane w przepisach: Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku
z przetwarzaniem danych osobowych przez właściwe organy do celów zapobiegania przestępczości, prowadzenia postępowań przygotowawczych, wykrywania i ścigania czynów zabronionych i wykonywania kar, w sprawie swobodnego przepływu takich danych
oraz uchylającej decyzję ramową Rady 2008/977/WSiSW, zwanej dalej „DODO”, oraz ustawie z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku
z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości.
- Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest:
Komendant Biura Spraw Wewnętrznych Policji z siedzibą w Warszawie:
adres: ul. Puławska 148/150, 02-624 Warszawa,
- Nadzór nad prawidłowym przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych w BSWP sprawuje:
Inspektor Ochrony Danych osobowych BSWP, z którym można się skontaktować pod adresem e-mail: iod.bswp@policja.gov.pl
- Obowiązki administratora
- Środkami zapewniającymi poufność i ochronę danych osobowych są w szczególności środki organizacyjne i techniczne, o których mowa w art. 32 RODO, zapewniające ochronę danych sygnalisty, osoby, której dotyczy zgłoszenie, osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu.
- Dostęp do danych osobowych zawartych w zgłoszeniu zewnętrznym informacji
o naruszeniu prawa oraz w rejestrze zgłoszeń zewnętrznych, uzyskują wyłącznie osoby pisemnie upoważnione do przyjmowania zgłoszeń zewnętrznych i podejmowania działań następczych. Osoby te zostały także zobowiązane do zachowania w tajemnicy informacji i danych osobowych uzyskanych w ramach powierzonych zadań związanych z obsługą zgłoszeń zewnętrznych, tj. przyjmowania, weryfikacji zgłoszeń, podejmowania działań następczych, prowadzenia rejestru zgłoszeń zewnętrznych. - Zachowanie tajemnicy w zakresie informacji i danych osobowych, uzyskanych
w ramach przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń zewnętrznych oraz podejmowania działań następczych, obliguje osoby upoważnione także po ustaniu stosunku służby
lub innego stosunku prawnego, w ramach którego wykonywały tę pracę. - Klauzule informacyjne dla sygnalisty, dla osoby, której dotyczy zgłoszenie oraz dla osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub dla osoby powiązanej z sygnalistą,
zostały określone w procedurze.
- Dostęp do danych w zgłoszeniu
- Przyjmowanie zgłoszeń i przetwarzanie danych osobowych odbywa się w sposób zapewniający ochronę poufności tożsamości sygnalisty oraz osoby, której dotyczy zgłoszenie zewnętrzne informacji o naruszeniu prawa i uniemożliwiający uzyskanie dostępu do informacji objętych zgłoszeniem osobom nieuprawnionym.
- Dane osobowe sygnalisty, pozwalające na ustalenie jego tożsamości, nie podlegają ujawnieniu nieupoważnionym osobom, chyba, że za wyraźną zgodą sygnalisty. Zasady tej nie stosuje się w przypadku, gdy ujawnienie jest koniecznym i proporcjonalnym obowiązkiem, wynikającym z przepisów prawa w związku z postępowaniami wyjaśniającymi prowadzonymi przez organy publiczne lub postępowaniami przygotowawczymi lub sądowymi, prowadzonymi przez sądy, w tym w celu zagwarantowania prawa do obrony przysługującego osobie, której dotyczy zgłoszenie.
- Dane osobowe sygnalisty mogą być ujawnione wyłącznie podmiotom uprawnionym
do ich przetwarzania na podstawie przepisów prawa. - Dane osobowe sygnalisty będą udostępniane odrębnym administratorom, tj. właściwym organom lub jednostkom organizacyjnym, którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne,
w przypadku podejmowania przez nie działań następczych i prowadzenia postępowań.
O przekazaniu zgłoszenia zewnętrznego do innego organu właściwego do podjęcia działań następczych - w przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy naruszeń prawa w dziedzinie nienależącej do zakresu działania Komendanta BSWP - informuje się sygnalistę. - Dane osobowe sygnalisty mogą zostać ujawnione osobom, których dotyczy zgłoszenie lub osobom trzecim wskazanym w zgłoszeniu, jeżeli sygnalista wyrazi wyraźną zgodę
na ujawnienie tożsamości lub jeśli sygnalista nie spełnił wymogów określonych
w art. 6 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów. W takich przypadkach ujawnienie będzie się wiązać przede wszystkim z obowiązkiem spełnienia, w stosunku do osób, których dane osobowe zawarte są w zgłoszeniu, obowiązku informacyjnego wynikającego z art. 14 RODO lub realizacji uprawnienia tych osób do informacji, wynikającej z art. 15 RODO, w ramach których podaje się źródło pochodzenia danych.
- Realizacja praw osób, których dane dotyczą
- Zapewnia się realizację praw osób, których dane są przetwarzane w ramach obsługi zgłoszeń zewnętrznych, z wyjątkami przewidzianymi w przepisach prawa.
- Realizacja niektórych praw osób, których dane dotyczą, następuje z ograniczeniami,
o których mowa w art. 8 ust. 5 i 6 ustawy o ochronie sygnalistów:
- administrator nie informuje osób, których dane są przetwarzane na postawie art. 14
i art. 15 RODO (osoby, której dotyczy zgłoszenie, osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu) o źródle danych osobowych, chyba, że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych w art. 6 ustawy o ochronie sygnalistów albo wyraził wyraźną zgodę na takie przekazanie; - w ramach realizacji prawa dostępu do danych osobowych, administrator nie przekazuje informacji o źródle danych, chyba że sygnalista nie spełnia warunków wskazanych
w art. 6 ustawy o ochronie sygnalistów albo wyraził wyraźną zgodę na takie przekazanie.
- Administrator nie realizuje obowiązków informacyjnych określonych w art. 14
ust. 1-4 RODO, w stosunku do osoby, której dane są przetwarzane w związku
ze zgłoszeniem naruszenia prawa (osoby, której dotyczy zgłoszenie, osoby trzeciej wskazanej w zgłoszeniu), w przypadkach określonych w art. 14 ust. 5 RODO, w szczególności, gdy obowiązek informacyjny, może uniemożliwić lub poważnie utrudnić realizację celów przetwarzania danych w związku ze zgłoszeniem, np. weryfikację zgłoszenia w ramach działań następczych. W takich przypadkach administrator podejmuje odpowiednie środki, by chronić prawa i wolności oraz prawnie uzasadnione interesy osoby, której dane dotyczą. - Realizacja praw osób, których dane dotyczą, następuje także z ograniczeniami,
o których mowa w art. 13 ust. 3 i 4 oraz art. 15 DODO i art. 26 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem
i zwalczaniem przestępczości, tj. jeżeli w wyniku wstępnej weryfikacji zgłoszenia zewnętrznego dokonanego w BSWP, stwierdzono, że informacje zawarte w zgłoszeniu wskazują na możliwość popełnienia przestępstwa i w ramach działań następczych konieczne jest przekazanie zgłoszenia do dalszej weryfikacji w ramach odrębnej procedury określonej przepisami prawa, administrator nie przekazuje osobie, której dane są przetwarzane w związku ze zgłoszeniem (osobie, której dotyczy zgłoszenie, osobie trzeciej wskazanej w zgłoszeniu) informacji wskazanych w art. 14 i art. 15 RODO
oraz w art. 13 i art. 14 Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/680
z dnia 27 kwietnia 2016 r. oraz nie udostępnia danych osobowych, jeżeli mogłoby to powodować:
- ujawnienie informacji uzyskanych w wyniku czynności operacyjno-rozpoznawczych;
- utrudnienie lub uniemożliwienie rozpoznawania, zapobiegania, wykrywania
lub zwalczania czynów zabronionych; - utrudnienie prowadzenia postępowania karnego, karnego wykonawczego, karnego skarbowego lub w sprawach o wykroczenia lub wykroczenia skarbowe, lub w sprawach, o których mowa w art. 359 ust. 1 ustawy z dnia 9 czerwca 2022 r. o wspieraniu i resocjalizacji nieletnich;
- zagrożenie życia, zdrowia ludzkiego lub bezpieczeństwa i porządku publicznego;
- zagrożenie bezpieczeństwa narodowego, w tym obronności lub bezpieczeństwa oraz ekonomicznych podstaw funkcjonowania państwa;
- istotne naruszenie dóbr osobistych innych osób.
W odniesieniu do danych osobowych zgromadzonych w postępowaniach,
do których przekazano zgłoszenie zewnętrzne, prowadzonych na podstawie odrębnych ustaw, o których mowa w art. 3 pkt 1 ustawy o ochronie danych osobowych, przetwarzanych
w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości, prawa osób, których dane dotyczą, są wykonywane wyłącznie na podstawie i w zakresie przewidzianym przez przepisy regulujące te postępowania.
W odniesieniu do danych osobowych zgromadzonych w postępowaniach,
do których przekazano zgłoszenie zewnętrzne, prowadzonych na podstawie ustawy
z dnia 6 kwietnia 1990 r. o Policji (Dz.U. poz. 145, późn. zm.), prawa osób, których dane dotyczą, są wykonywane na podstawie i w zakresie przewidzianym w tej ustawie, w tym
z zastosowaniem zasad przetwarzania danych, określonych w art. 20 ustawy o Policji.
- Czas przechowywania i usuwanie danych osobowych
- Dane osobowe, przetwarzane w ramach systemu zgłoszeń zewnętrznych, będą przechowywane przez okres 3 lat po zakończeniu roku kalendarzowego, w którym przekazano zgłoszenie zewnętrzne do organu właściwego do podjęcia działań następczych lub zakończono działania następcze, lub po zakończeniu postępowań zainicjowanych tymi działaniami (art. 8 ust. 8 ustawy o ochronie sygnalistów).
- Po upływie okresu przechowywania dane osobowe zostaną usunięte, a dokumenty związane ze zgłoszeniem będą zniszczone (art. 8 ust. 9 ustawy o ochronie sygnalistów).
Ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach
(Dz. U. z 2020 r. poz. 164) nie stosuje się (art. 8 ust. 9 ustawy o ochronie sygnalistów).
Wyjątek stanowi przypadek, gdy dokumenty związane ze zgłoszeniem stanowią część akt postępowań przygotowawczych lub spraw sądowych lub sądowo-administracyjnych
(art. 8 ust. 10 ustawy o ochronie sygnalistów).
- Po otrzymaniu zgłoszenia, dane osobowe przetwarzane są w zakresie niezbędnym
do przyjęcia zgłoszenia lub podjęcia ewentualnego działania następczego. Nie zbiera się danych osobowych, które nie mają znaczenia dla rozpatrywania zgłoszenia, a w razie przypadkowego ich zebrania, dane będą niezwłocznie usuwane. Usunięcie tych danych osobowych następuje w terminie 14 dni od chwili ustalenia, że nie mają one znaczenia dla sprawy.
- CHARAKTER DZIAŁAŃ NASTĘPCZYCH PODEJMOWANYCH W ZWIAZKU ZE ZGŁOSZENIEM ZEWNĘTRZNYM.
W ramach działań następczych osoby upoważnione podejmują czynności zgodnie
z właściwością rzeczową BSWP. W toku działań następczych mogą m.in. występować do sygnalisty o udzielenie dodatkowych informacji.
W przypadku, gdy zgłoszenie dotyczy popełnienia przestępstwa ściganego z urzędu,
co do którego właściwą formą postępowania jest śledztwo, należy powiadomić prokuratora
i przedsięwziąć niezbędne czynności, aby nie dopuścić do zatarcia śladów i dowodów przestępstwa.
Jednocześnie zgodnie z art. 304 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. Kodeks postępowania karnego (Dz. U. z 2024 r. poz. 37, 1222 i 1248), zgłoszenie zewnętrzne stanowiące zawiadomienie o przestępstwie co do którego obowiązkowe jest prowadzenie śledztwa przez prokuratora, przekazuje się wraz z zebranym materiałem niezwłocznie prokuratorowi. Działania następcze nie będą podejmowane w przypadku, gdy w zgłoszeniu zewnętrznym, dotyczącym sprawy będącej już przedmiotem wcześniejszego zgłoszenia zewnętrznego dokonanego przez tego samego sygnalistę, nie zawarto istotnych nowych informacji
o naruszeniu prawa w porównaniu z wcześniejszym zgłoszeniem zewnętrznym. Sygnalistę informuje się o niepodjęciu działań następczych, podając uzasadnienie, a w razie kolejnego zgłoszenia – pozostawia je bez rozpoznania i nie informuje o tym sygnalisty.
- ŚRODKI OCHRONY PRAWNEJ I PROCEDURY SŁUŻĄCE OCHRONIE PRZED DZIAŁANIAMI ODWETOWYMI.
Środki ochrony prawnej przewidziane zostały w Rozdziale 2 ustawy (art. 11-22 ustawy).
Wobec sygnalisty nie mogą być podejmowane działania odwetowe, o których mowa
w art. 2 pkt 2 ustawy tj. bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie w kontekście związanym z pracą, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa sygnalisty lub wyrządza lub może wyrządzić nieuzasadnioną szkodę sygnaliście, w tym bezpodstawne inicjowanie postępowań przeciwko sygnaliście.
Ponadto jak wynika z art. 11 i art. 21 ustawy działania odwetowe, ani próby lub groźby zastosowania takich działań nie mogą być podejmowane wobec sygnalisty, a także do osoby pomagającej w dokonaniu zgłoszenia lub osoby powiązanej z sygnalistą, jak również do osoby prawnej lub innej jednostki organizacyjnej pomagającej sygnaliście lub z nim powiązanej, w szczególności stanowiącej własność sygnalisty lub go zatrudniającej.
- WARUNKI NA JAKICH SYGNALISTA JEST CHRONIONY PRZED PONOSZENIEM ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA NARUSZENIE POUFNOŚCI ZGODNIE Z ART. 16 USTAWY
Dokonanie zgłoszenia lub ujawnienia publicznego nie może stanowić podstawy odpowiedzialności, w tym:
- odpowiedzialności dyscyplinarnej;
- odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób
lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, ochrony danych osobowych; - obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa,
z uwzględnieniem art. 5 ustawy (tj. informacje i naruszenia prawa wyłączone spod przepisów ustawy);
pod warunkiem, że sygnalista miał uzasadnione podstawy sądzić, że zgłoszenie lub ujawnienie publiczne jest niezbędne do ujawnienia naruszenia prawa zgodnie z ustawą (art. 16 ust. 1 ustawy).
- ZACHĘTA DO KORZYSTANIA Z PROCEDURY ZGŁOSZEŃ WEWNĘTRZNYCH
W przypadku, gdy naruszeniu prawa można skutecznie zaradzić w ramach struktury organizacyjnej podmiotu prawnego - przed dokonaniem zgłoszenia zewnętrznego - zalecane jest, aby rozważyć skorzystanie z procedury zgłoszeń wewnętrznych w podmiocie prawnym, w którym doszło do naruszenia prawa. Dotyczy to w szczególności przypadków, gdy osoby dokonujące zgłoszenia uważają, że naruszeniu można skutecznie zaradzić w ramach danej organizacji (tj. w podmiocie prawnym, w którym doszło lub może dojść do naruszenia prawa) i nie zachodzi ryzyko działań odwetowych.
- DANE KONTAKTOWE DO RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich,
Aleja Solidarności 77, 00-090 Warszawa
Informacyjna linia obywatelska: tel.: 800 676 676
e-mail: biurorzecznika@brpo.gov.pl